Med Alfeline til festuge på Drejø 2023

Årets alfeline RASMUS I MOSEN – særling eller heksemester?

Denne nye fortælling – nr. 18 i serien  præsenteres i Drejøs Festuge på Kræmmermarkedet tirsdag d. 25. juli 2023.

Forsidebilledet er en collage af Helle Køster bygget op omkring den tegning, som Achton Friis i 1921 lavede af gamle Rasmus i Mosen. Han giver i øvrigt i ”De danskes Øer” en øjenvidneberetning om Rasmus. Den står nu ikke alene, idet Alfeline sammen med farmor har været på Drejø Arkiv og i øvrigt har været i kontakt med flere kilder, der giver et endnu mere nuanceret billede af Rasmus. Ydermere rummer fortællingen også en ganske vidunderlig love-story om Rasmus´ forældre – den unge kriger Morten og den smukke Anne Susanne – begge født i slutningen af 1700-tallet.

Vi går altså langt tilbage i historien, som synes sprællevende, ikke mindst i behandlingen af årets alfeline-tema: At være anderledes – både dengang og nu. At være forkert, at føle sig udenfor.

Denne gamle sande historie går i den fiktive parallelhistorie tæt på Alfeline og hendes venner, for også de mærker pludselig, hvordan det føles at være uden for det ”gode” selskab – en ny situation i hvert fald for Alfeline.

Fortællingen er også i år krydret med billeder/tegninger/collager, og der er således også noget for dem, der ikke er så glade for at læse.

Hermed en opfordring til at lægge telefonen lidt væk, sætte sig i sofakrogen og sammen – på tværs af alder – læse om dengang og nu. Det kunne der komme en god snak ud af – og måske kunne det også være medvirkende til at styrke læselysten blandt børn og unge! Noget, der i den grad savnes i vor tid.

Og så kunne det jo også gøre et besøg på Drejø endnu mere interessant – øen, hvor natur og kultur mødes.

På Forglemmigejs vegne

Jette Arp